آیا گرمایش از کف از نظر پزشکی ضرر دارد؟

آیا گرمایش از کف برای سلامتی ضرر دارد؟

موضوع گرمایش از کف از نظر پزشکی و اینکه آیا ضرر دارد، بارها و بارها در رابطه با گرمایش از کف مطرح گردیده است. مشکلات بسیار کمی در مورد گرمایش از کف که سلامتی انسان را به خطر بیندازد، وجود دارد که این خطر زمانی به وجود می­‌آید که سیستم به درستی نصب نشده باشد. در حقیقت ضرر داشتن گرمایش از کف چندان هم اشتباه نیست اما مربوط به دوران­‌های قبل می­باشد که در ادامه به طور دقیق آن را بررسی می‌کنیم.

اساس کار گرمایش از کف

قبل از آنکه به بحث اصلی برسیم بهتر است تا با نحوه کار گرمایش از کف آشنا شوید. اساس گرمایش از کف بسیار ساده است. به جای نصب پانل­‌های فلزی بر روی دیوارها، لوله­‌ها در کف قرار می‌­گیرند و آب گرم در سراسر آن­ها به گردش در می‌­آید تا کف به طور موثری به یک رادیاتور بزرگ تبدیل شود.

از آنجایی که کف در مقایسه با یک رادیاتور دیواری معمولی بزرگتر است، فقط باید چند درجه بالاتر از دمای هوا کار کند تا در راستای ایجاد گرمای کافی برای گرم کردن ملایم کل اتاق، کارکرد مناسب داشته باشد.

هدف اصلی طراحی گرمایش از کف، ایجاد دمای منبع یکنواخت و یکسان در کل سطح ساختمان برای اطمینان از سطح آسایش پایدار در سرتاسر سازه است. واضح است که لوله های گرمایش از کف در زیر سطح زمین نصب می‌­شوند. این لوله ها به یک منبع گرمایی مناسب مانند دیگ بخار یا پمپ حرارتی متصل است.

بررسی تاریخی

گرمایش از کف در ابتدای اختراع برای سلامتی مضر بود.

ضرر داشتن گرمایش از کف از دهه 1960 سرچشمه می‌گیرد، زمانی که صنایع تجربه کمی در مورد گرمایش از کف داشتند و اغلب در دمای سطحی بسیار بالاتر از 30 درجه سانتی­گراد کار می­‌کردند. این دمای بالا می­توانست به افزایش حضور کنه­‌ها در هوای گرم یا حتی موجودات دیگر منجر شود. در کنار موجوات کوچک و مزاحم، بیماری­‌های وریدی نیز ممکن است تقویت شود.

امروزه گرمایش از کف مدرن موجب کاهش گرد و غبار در هوا می‌­شود و با عملکرد سیستم‌­های قدیمی فرق دارد. سنسورهای دما تضمین می­کنند که دمای کف فقط تا 28 درجه سانتی­گراد گرم شده و مانند قدیم بدون کنترل گرم نمی‌­شود. از سوی دیگر این ویژگی گرمایش از کف در مصرف انرژی هم صرفه­‌جویی می­کند و همچنین گرمایش از کف برقی در مقایسه با گرمایش از کف معمولی به طور خودکار بسیار سریعتر و دقیق­تر تنظیم می­‌شود.

سیستم‌­های گرمایش از کف  و اختلالات وریدی و عرق کردن پا

آیا گرمایش از کف برای اختلالات وریدی مضر است؟

این فرض مطالعات دهه 1960 میلادی بود و برای دمای عملیاتی بسیار بالای گرمایش از کف درست است. گرما به طور کلی برای مشکلات ورید موجود مضر است و اهمیتی ندارد که از چه طریقی و از کجا تولید می­‌شود! دمای فعلی سیستم‌­های گرمایش از کف برای بیماری­‌های وریدی کاملا ایمن است.

کسانی که از عرق پا رنج میبرند، از گرمایش از کف سود می­برند چرا که این شانس را دارند که بیشتر اوقات با پای برهنه در منزل راه بروند. این نه تنها برای پوست کسانی که پاهایشان زیاد عرق می­کند خوب است، بلکه به طور کلی برای وضعیت بدن، عضلات و استخوان­ها مفید می‌باشد. اکثر دمپایی‌­ها واقعاً یک بستر ارتوپدی بهینه را ارائه نمی­دهند و بنابراین گرمایش از کف فرصتی را برای آرامش و بازسازی بدن بعد از دنیای کاری و روزمره ناسالم­تر فراهم می­‌کند.

آیا گرمایش از کف می­تواند با برخی سرطان‌­ها مرتبط باشد؟

ثابت شده است که تمام جریان­‌های الکتریکی متناوب یک میدان الکترومغناطیسی ساطع می­‌کنند. آیا این بدان معنی است که لوازم خانگی شما عمر شما را کوتاه می­کند؟ خوب، دقیقاً مشخص نیست. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض میدان­های الکتریکی ضعیف بی­‌ضرر است [منبع: آژانس حفاظت از تشعشع و ایمنی هسته‌­ای استرالیا]. هیچ شواهد مستقیمی برای ارتباط میدان‌های مغناطیسی ضعیف با سلامت وجود ندارد، اما محققان نیز آن را رد نکرده‌اند، زیرا هنوز چیزهای زیادی در مورد قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض میدان الکترومغناطیسی وجود دارد.

گرمایش از کف آبی هیچگونه ارتباطی با ایجاد سرطان ندارد.

بررسی اثرات روی انسان کمی دشوار است. عوامل زیادی منجر به ابتلای فرد به سرطان می­شود، بنابراین نمی­‌توانید قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی را به عنوان تنها علت مشخص کنید. تاکنون، آزمایش‌ها نشان داده‌اند که ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض میدان الکترومغناطیسی ضعیف و سرطان وجود ندارد.

بنابراین اگر این درست است، پس چرا متخصصان بهداشت توصیه می­‌کنند از قرار گرفتن در معرض نزدیک و طولانی مدت حتی با میدان­‌های الکترومغناطیسی ضعیف خودداری شود؟ پاسخ آسان این است که احتیاط راه هوشمندانه برای زندگی است. برخی از دستگاه‌­ها میدان الکترومغناطیسی بیشتری نسبت به سایرین ساطع می­‌کنند، و اگر بدانیم که مثلا همه اجاق­‌های مایکروویو میدان الکترومغناطیسی نشتی دارند، منطقی است که چند سانتی­متر دورتر بایستیم.

در مورد سیستم­‌های گرمایش کف برقی، اکثر تولیدکنندگان تمام تلاش خود را می­‌کنند تا با محافظت از سیم‌کشی، خطری برای سلامتی نداشته باشند. در مقابل سیستم گرمایش از کف برقی نوع آبی وجود دارد که بدون ایجاد میدان الکترومغناطیسی کار می‌کنند.

آیا گرمایش از کف ضرر دارد؟

همانطور که گفتیم مشکل بزرگی که پیشتر با گرمایش از کف قدیمی رخ می­داد، گرم بودن بیش از حد سیستم بود. با این حال، سیستم­‌های مدرن به هیچ وجه به این دما نمی‌­رسند و نمی­توانند کنه‌­ها، حشرات و کپک­‌ها را در خانه انتشار دهند.

سیستم‌های گرمایش از کف گرمای سطحی زیاد برای خشک کردن هوای اتاق ایجاد نمی‌کنند و همچنین فن‌هایی ندارند که جریان هوای سریع را در خانه ایجاد کنند. این بدان معنی است که در حالی که خانه گرم می­شود، هیچ گرد و غباری به وجود نمی‌­آید، رطوبت از دست نمی‌رود و هوا تمیز می‌­ماند و در نتیجه به راحتی تنفس صورت می­‌گیرد.

آیا گرمایش از کف ایمن است؟

به طور کلی گرمایش از کف نسبت به سایر روش های گرمایشی ایمنی بیشتری دارد.

سیستم گرمایش از کف یکی از ایمن­‌ترین سیستم­‌های گرمایشی در جهان محسوب می­‌شود. سطوح فوق‌العاده داغی ندارد که خطر سوختن دست‌های کودکان را به همراه داشته باشد و خطرات نشتی، آتش‌سوزی یا خطرات الکتریکی بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است.

استفاده از سیستم گرمایش از کف که به درستی نصب شده باشد بسیار ایمن است، اما باید اطمینان حاصل کنید که کاملا توسط یک متخصص واجد شرایط نصب شده است. سیستم‌­های مبتنی بر آب، به ویژه، باید به طور منظم سرویس شوند تا از مناسب بودن فشار اطمینان حاصل شود.

جمع بندی

خیلی از محققان اعتقاد دارند سیستم­‌های گرمایش از کف معایب و ضررهای جدی برای سلامتی انسان به همراه دارد. این تفکر و نظر را می‌توان از مشکلات و عیب‌­های سیستم گرمایش از کف ابتدایی، در سال­‌های پیشین در نظر گرفت.

در سالیان قبل، دما و درجه حرارت گرمایش از کف به بالاتر از 30 درجه سانتی­گراد هم می‌­رسید. این دمای زیاد، پرز، گرد و غبار و دیگر آلودگی­‌های وجود داشته در کف منزل و فرش‌­ها را در فضا منتشر می­کرد. پخش شده این ذره‌­ها عامل به وجود آوردن بیماری­‌های تنفسی بود.

در حال حاضر، به لطف پیشرفت­‌ها و آمدن سیستم­‌های مدرن که مجهز به سنسورهای خاص می­‌باشند از گرم شدن بالاتر از میزان مدنظر سیستم جلوگیری نموده و اجازه زیاد شدن دمای یکباره به بالاتر از 30 درجه را نمی­‌دهند. بنابراین می­توان عنوان کرد سیستم گرمایش از کف جدید، نه فقط برای سلامتی ضرر نداشته بلکه به عنوان یکی از بهترین روش های ایجاد آسایش در فصول سرد را برایمان به ارمغان آورده است.

منابع:

https://besthomeheating.com/is-underfloor-heating-safe

https://www.hemstedt.de/en/are-underfloor-heatings-harmful

 

3/5 - (2 امتیاز)
کارشناس بهین فلکس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *