لوله های پوش فیت در مقابل پلیکا؛ کدام را انتخاب کنیم؟

لوله کشی پلیکا بهتر است یا پوش فیت ؟ مقایسه و بررسی تفاوت ها و شباهت ها

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمان، لوله‌های آن هستند. کیفیت لوله‌ها و نحوه لوله‌گذاری، چه لوله‌گذاری فاضلاب، چه لوله‌گذاری آب، برق و گاز، اهمیت بسیار زیادی دارد و نشان‌دهنده کیفیت ساخت ساختمان است. بسیاری از ساختمان‌سازان، لوله‌گذاری را قلب ساختمان می‌دانند.

در این مقاله به بررسی دو نوع لوله می‌پردازیم که معمولاً به عنوان لوله فاصلاب به کار می‌روند. این لوله‌ها بخشی از تاسیسات مکانیکی ساختمان هستند و سیستم آبرسانی مناسب یک ساختمان را تضمین می‌کنند. اگر دوست دارید با شباهت‌ها و تفاوت‌های دو نوع لوله پلیکا و پوش فیت آشنا شوید، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

لوله پلیکا چیست؟

یکی از لوله‌های معروف در ساختمان‌سازی که جایگزین لوله‌های فلزی آب شدند، لوله‌های پلیکا هستند. این لوله ها به دلیل استحکام، وزن کم، سطح پایین واکنش پذیری، عدم زنگ زدگی، لوله ای مناسب و قابل اطمینان برای انتقال فاضلاب و آب های سطحی کم فشار بکار می‌روند.

لوله‌های پلیکا قیمت ارزانی دارند و همین موضوع سبب شده طرفداران زیادی داشته باشند. این لوله‌ها از مواد پی وی سی ساخته شده و برای اتصال دو لوله پلیکا به یکدیگر از چسب استفاده می‌شود.

این لوله‌ها در چند نوع یا چند کیفیت ساخته می‌شوند. بسته به قیمت، مدل‌های ارزان قیمت، متوسط و گران قیمت‌تر از این لوله‌ها وجود دارند. چیزی که در لوله‌های پلیکا اهمیت دارد، کیفیت مواد سازنده و فرآیند ساخت آن است. این لوله‌ها مقاومت بسیار خوبی در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی دارند. به همین دلیل طول عمر بالایی دارند.

لوله پوش فیت چیست؟

نوع جدیدتر از لوله‌های آب و فاضلاب که در ساختمان‌ها به کار می‌رود، لوله های پوش فیت هستند. این لوله‌ها به دلیل کیفیت بالاتر و اتصالات محکم‌تر، روز به روز محبوب‌تر شده و جای لوله‌های پلیکا را در تاسیسات مکانیکی ساختمان می‌گیرند. جنس لوله‌های پوش فیت از پروپیلن است و برای اتصال لوله‌ها به یکدیگر از اورینگ یا حلقه استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از لوله‌های پوش فیت، نوع اتصال آنها به یکدیگر است. این کار بدون استفاده از چسب با جوش و با کمک سوکت‌هایی به شکل حلقه انجام می‌شود. لوله‌های پوش فیت به دو مدل معمولی و سایلنت تقسیم می‌شوند. نوع سایلنت این لوله‌ها برای مراکز خاص که انتقال صدا اهمیت بسیار زیادی دارد، مانند استودیوهای ضبط صدا استفاده می‌شود.

شباهت بین لوله پلیکا و لوله پوش فیت

بررسی 5 شباهت لوله های پلیکا در مقابل پوش فیت

اگر بخواهیم مقایسه پلیکا و پوش فیت را انجام دهیم باید این دو را از لحاظ شباهت و تفاوت و معایب و مزایا بررسی کنیم. در مورد شباهت این دو لوله، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد یکسان

در مقایسه پلیکا و پوش فیت مهم‌ترین شباهت، کاربرد این دو لوله است. هر دوی این لوله‌ها برای ساختمان‌سازی و تاسیسات مکانیکی آن به کار می‌روند. البته لوله‌های پوش فیت در دو نوع معمولی و سایلنت هستند و می‌توان از آنها به طور خاص برای محیط‌هایی که عایق صدا بودن مهم است، نیز برای کارایی بیشتر استفاده کرد. نکته دیگر این است که لوله های پلیکا در سایز پایین برای کاور کابل های برق هم استفاده می‌شود.

سطح صاف و صیقلی

برای لوله‌های تاسیسات مکانیکی یعنی لوله‌های فاضلاب، سطح صاف و صیقلی داشتن اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر بخواهیم مقایسه پلیکا و پوش فیت را از لحاظ سطح صیقلی انجام دهیم، باید بگوییم تقریباً هر دو سطح صاف، یکدست و صیقلی مشابهی دارند. اگرچه پوش فیت، کمی صیقلی‌تر و صاف‌تر است.

سطح صاف و صیقلی درون لوله‌ها باعث می‌شود احتمال رسوب‌گذاری آب درون لوله‌ها کاهش پیدا کند. لوله‌هایی که سطح صاف‌تری دارند، این مزیت بزرگ را دارند که احتمال گرفتگی آنها کمتر باشد.

طول عمر بالا

هر دو این لوله‌ها طول عمر بسیار بالایی دارند و به دلیل اینکه فلزی نیستند، دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نیز نمی‌شوند. همین مسائل باعث شده نسبت به لوله‌های فلزی طول عمر بیشتری داشته باشند.

مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی

هردو لوله فاضلابی در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت خوبی دارند.

یکی از مهم‌ترین مزایای لوله پلیکا و پوش فیت نسبت به لوله‌های فلزی آب که باعث شد، لوله‌های فلزی تقریباً جز لوله‌های منسوخ شده در انتقال آب و فاضلاب محسوب شوند، مقاومت بسیار بالای این لوله‌ها در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است.

وزن سبک

یکی از مزایای استفاده ازلوله‌های پلیکا و پوش فیت که باید به آن اشاره کرد، وزن سبک این لوله‌ها است. این سبک وزن بودن، کار انتقال، جا به جایی و نصب لوله‌ها را آسان‌تر می‌کند و کاهش هزینه های مربوط به نیروی انسانی را کاهش می‌دهد.

تفاوت لوله پلیکا و لوله پوش فیت

10 تفاوت مهم و کلیدی بین این دو نوع لوله موارد زیر است:

قیمت

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب یک تجهیز برای ساختمان قیمت آن است. در مقایسه پلیکا و پوش فیت از لحاظ قیمت، باید بگوییم پلیکا قیمت ارزان‌تری نسبت به لوله‌های پوش فیت دارد.

استحکام

یکی از دیگر از مواد مهم در مقایسه پلیکا و پوش فیت، دوام و استحکام آنها در برابر ضربه و فشار است. به دلیل اینکه لوله‌های پلیکا از پی وی سی ساخته شده، استحکام بیشتری نسبت به پوش فیت دارند.

نحوه اتصال لوله‌ها به یکدیگر و نصب

این دو نوع لوله از لحاظ نحوه اتصال تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. برای اتصال دو لوله پلیکا به یکدیگر در اصطلاح از جوش سرد استفاده می‌کنند. در روش جوش سرد، سطح لوله را تمیز و صیقلی کرده و سپس به آن چسب می‌زنند. برای اینکه چسب عمل کند، مدت زمانی صبر می‌کنند تا اتصال محکم و مطمئن شود. اما در لوله‌های پوش فیت، نیازی به چسب و جوش سرد نیست.

نصب لوله های پوش فیت راحت تر و سریعتر از پلیکا انجام میشود.

این لوله‌ها همراه خود حلقه یا اورینگ‌هایی دارند که اگر این اورینگ به اورینگ لوله دیگری فشار داده شود، به راحتی به یکدیگر متصل شده و اتصال مطمئن وایمن به وجود می‌آید. نحوه اتصال لوله‌های پوش فیت باعث شده، احتمال کمتری برای نشتی آب نسبت به لوله‌های پلیکا وجود داشته باشد.

لوله و اتصالات پوش فیت قابلیت اتصال به سایر لوله ها حتی و با سایر جنس های متفاوت را دارند که این مورد تا حدود زیادی برای انجام تست‌ها و نشت‌یابی کارآمد می‌باشد. اگر در ساختمان از لوله پلیکا استفاده کرده باشید و نیاز به تعویض قسمتی از لوله‌های ساختمان دارید، می‌توانید به جای پلیکا از پوش فیت استفاده کنید.

تعداد بست ها و مهارها

برای مهار لوله‌ها از بست استفاده می‌شود. تعداد بست‌ها و مهار لوله‌ها در پوش فیت ها بیشتر از پلیکاست. همین موضوع یکی از عوامل مهمی است که باعث شده قیمت پوش فیت‌ها بیشتر باشد.

مقاومت در برابر اشعه نور خورشید

به دلیل مقاوم نبودن پلیکا در برابر اشعه نور خورشید، این لوله‌ها نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرند. این در حالی است که لوله‌های پوش فیت، مقاومت خوبی در برابر نور خورشید دارند.

مواد اولیه ساخته شده

ماده ساخته شده در پلیکا، پی وی سی است که باعث شده این لوله با دوام‌تر و محکم‌تر باشد. به خصوص اگر در ساخت آن از مواد اولیه مرغوب استفاده شده باشد. پوش فیت از پلی پروپیلن (نوعی پلیمر) ساخته شده که باعث شده ساختار نرم‌تر و شکننده‌تری داشته باشد. البته این به این معنا نیست که لوله‌های پوش فیت، مقاوم نیستند. بلکه نسبت به پلیکا مقاومت کمتری دارند.

تحمل در برابر دمای بالا و غیرخودسوزی

در دماهای بالا لوله های پوش فیت مقاومت بهتری از خود نشان میدهند.

در مقایسه لوله پلیکا و پوش فیت، می‌توان گفت لوله‌های پلیکا خودسوز هستند. به این معنا که در صورت آتش گرفتگی، آتش به کل لوله سرایت می‌کند و ما بقی لوله‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما لوله‌های پوش فیت، غیر خودسوز هستند و در صورت آتش گرفتگی، آتش به کل لوله‌ها در ساختمان سرایت نمی‌کند. همچنین تحمل دمای بالایی دارند و به خوبی می‌توانند تا دمای 90 درجه سانتی گراد را تحمل کنند.

هزینه نگهداری

درست است که به ظاهر هزینه نصب و خرید پوش فیت در مقایسه با پلیکا بیشتر است، اما به دلیل اتصالات محکم‌تر و ایمن‌تر، پوش فیت‌ها هزینه نگهداری بسیار پایینی دارند. به این دلیل که احتمال نشتی آب و تعویض لوله‌ها در ساختمان‌هایی که از پوش فیت استفاده کرده اند؛ کمتر است. این موضوع باعث شده برای تعویض لوله‌های پلیکایی که از قسمت چسب دچار نشتی شده‌اند، نیاز به صرف هزینه زیاد نباشد.

اطمینان به کارایی در دراز مدت

اگر بخواهیم مقایسه پلیکا و پوش فیت را از لحاظ اطمینان به کارایی در دراز مدت انجام دهیم، باید بگوییم شرایط دقیقی برای بررسی و مقایسه بین این دو وجود ندارد. لوله‌های پلیکا سال‌ها در ساختمان‌سازی استفاده شده‌اند و می‌توان بر اساس تعداد زیاد ساختمان‌ها و طول عمر آنها کارایی و قابلیت اطمینان آنها را ارزیابی کرد.

اما پوش فیت‌ها به تازگی وارد بازار ایران شده‌اند و هنوز ساختمان‌های زیادی از این لوله‌ها در شرایط‌های مختلف بهره‌برداری استفاده نکرده‌اند. همچنین هنوز چندین سال از شروع استفاده از این لوله‌ها نگذشته است که بتوان بر اساس آن کارایی و قابلیت اطمینان آنها را به درستی ارزیابی کرد. البته در این مدتی که از پوش فیت‌ها استفاده شده، قابلیت خوبی از خود نشان داده‌اند.

مقاومت در برابر مواد شیمیایی

یکی از مواد مهم در مورد لوله‌ها مقاومت در برابر مواد شیمیایی است. هر دو لوله در برابر مواد شیمیایی و به خصوص مواد اسیدی، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. تنها نگرانی در مورد رینگ‌های لوله‌های پوش فیت وجود دارد. این رینگ‌ها در محیط اسیدی دچار واکنش می‌شوند و امکان جدا شدن اتصال در محیط‌های اسیدی در دراز مدت وجود دارد.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های و لوله معروف در ساختمان یعنی لوله‌های پلیکا و پوش فیت پرداختیم. لازم به ذکر است که نمی‌‌توان مقایسه کلی دقیقی بین این دو لوله انجام داد. زیرا شرایط مرغوبیت و کیفیت بالای این دو، تاثیر بسیار زیادی به عملکرد آن دارد. اگر پلیکا یا پوش فیت، از مواد مرغوبی ساخته نشده باشد، معایب و مزایای فوق تعریف دیگری پیدا خواهند کرد.

به این مقاله امتیاز بدهید
کارشناس بهین فلکس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *