مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف

مقایسه کامل رادیاتور با گرمایش ازکف

برای مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف و همچنین بررسی مزایای گرمایش از کف در مقابل رادیاتورها، ملاحظات مختلفی را باید در نظر داشت، از جمله سهولت نصب، طراحی و عملکرد. به علاوه، باید به این موضوع توجه کنید که یک قانون کلی برای همه‌ی خانه‌ها وجود ندارد و بهتر بودن هر کدام با توجه به شرایط مختلف می‌تواند تغییر کند. اگر قصد به روز رسانی سیستم گرمایش خانه خود را دارید و یا در حال ساخت خانه هستید و همین ابتدای کار می‌خواهید سیستم گرمایشی مناسبی انتخاب کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

برای مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف ابتدا لازم است که تعریف دقیقی از هر کدام از این سیستم‌های گرمایشی داشته باشیم.

گرمایش از کف چیست؟

گرمایش از کف چیست؟

این نوع گرمایش کف خانه شما را به یک ساطع کننده گرما تبدیل می‌کند. دو نوع گرمایش از کف وجود دارد:

سیستم گرمایش از کف مبتنی بر آب (هیدرولیک)

سیستم مبتنی بر آب گرم دارای شبکه‌ای از لوله‌ها است که در زیر سطح کف خانه قرار گرفته‌اند. هنگامی که سیستم گرمایش روشن می‌شود، آب گرم از طریق لوله‌ها به گردش در می‌آید تا سطح بالای لوله‌ها که همان کف خانه است را گرم کند.

گرمایش از کف برقی

سیستم گرمایش از کف برقی که به آن سیستم گرمایش از کف خشک نیز گفته می‌شود، همان‌طور که از اسم آن مشخص است با برق کار می‌کند. کابل‌هایی که با کمک جریان برق گرم می‌شوند، یا به شکل سیم شل یا به صورت تعبیه شده در یک تشک، در زیر کف‌پوش گذاشته می‌شوند. وقتی سیستم گرمایش روشن می‌شود، سیم‌ها سطح بالای خود را که همان کف خانه است را گرم کند.

رادیاتور چیست؟

رادیاتور چیست؟

اکثر رادیاتورهای مدرن که معمولاً از چدن، فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند، از دو پانل تشکیل‌شده‌اند که توسط یک توری در بالا و پانل‌های جانبی به هم متصل می‌شوند. باله‌های متصل بین دو لایه نصب می‌شوند و جریانی از هوا ایجاد می‌کنند که گرما را در سراسر اتاق پخش می‌کند.

مقایسه در یک نگاه

مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف در یک نگاه
برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید.

مقایسه نصب اولیه رادیاتور و گرمایش از کف

نصب یک رادیاتور جدید بسیار ساده است، زیرا به سادگی روی دیوار نصب می‌شود. اگر بخواهید یک سیستم گرمایش رادیاتور را نوسازی و تعویض کنید، کلیه مراحل بیشتر از چند ساعت طول نمی‌کشد.

به صورت کلی نصب رادیاتور نسبت به گرمایش از کف راحتتر است.

نصب گرمایش از کف بسته به نقشه ساختمان و عوامل دیگر ممکن است پیچیده‌تر باشد. در یک ساختمان جدید، نصب گرمایش از کف نسبتاً ساده است، زیرا می‌توان آن را قبل از اینکه کف‌پوش یا سطح کف نهایی انجام شود، سیستم گرمایش از کف را اضافه کرد. اما اگر بخواهید برای یک ساختمان که کف سازی آن قبلاً انجام شده، سیستم گرمایش از کف نصب کنید، ماجرا کمی متفاوت خواهد بود.

در مرحله‌ی اول مجبور هستید کف ساختمان را بکنید. البته نصب سیستم‌های گرمایش از کف الکتریکی به مراتب آسان‌تر از سیستم‌های گرمایش مبتنی بر آب است. برای راه‌اندازی سیستم گرمایش مبتنی بر آب، باید فضای کافی برای نصب لوله‌ها بدون ایجاد ارتفاع زیاد در کف را در نظر بگیرید. سیستم‌های هیدرولیک باریک و با ابعاد کوچک مختلفی برای نقشه‌های مقاوم سازی در دسترس هستند.

مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف از نظر عملکرد

گرمایش از کف نسبت به رادیاتور عملکرد بهتری دارد.

هنگام مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف از نظر عملکرد و کارایی، باید به چند فاکتور کلیدی و مهم توجه کرد. یکی این است که گرمایش از کف در دمای جریان کمتر (حدود 35 درجه سانتی‌گراد) نسبت به رادیاتورها (70-90 درجه سانتی‌گراد) کار می‌کند. این بدان معناست که سیستم‌های گرمایش از کف می‌توانند با بویلرها و دیگ‌های آب گرم با دمای پایین کار کنند و شما نیاز به خرید دیگ آب گرم با توان و ظرفیت گرمایی بالا ندارید.

اگر سیستم گرمایش از کف را با یک پمپ حرارتی کوپل کنید (که در دمای جریان پایین نیز کارآمدترین عملکرد را دارد و به طور ایده آل برای سیستم‌های گرمایش از کف مناسب است)، کارایی این سیستم را تا حد زیادی افزایش خواهید داد.

بسیاری از مهندسین معتقد هستند که سیستم گرمایش از کف به طرز قابل‌ملاحظه‌ای در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. در این سیستم گرمای تابشی از کف اجسام و فضای اتاق را مستقیماً گرم می‌کند و رطوبت طبیعی فضا را حفظ می‌کند و همچنین باعث پخش یکنواخت گرما می‌شود. از طرف دیگر گرمایش معمولی (یعنی رادیاتورها) ابتدا یک ناحیه را گرم می‌کند و سپس گردش همرفتی در طول زمان رخ می‌دهد تا دمای محیط به حد مطلوب برسد.

خوب جای بحثی نمی‌ماند که از نظر عملکرد و کارایی، مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف کاملاً به نفع سیستم گرمایش از کف است.

مقایسه رادیاتور و گرمایش از کف از نظر هزینه انرژی

گرمایش از کف در این قسمت هم برتری دارد.

مبلغی که هرماه برای قبوض آب و برق ماه هزینه می‌کنید، همگی به راندمان بستگی دارد. به این معنی که به همان اندازه که به عملکرد حرارتی خانه شما بهتر باشد و نوع سیستم گرمایشی که استفاده می‌کنید بهینه‌تر باشد، هزینه‌های مربوط به انرژی به مراتب کمتر خواهد بود.

آمارها نشان می‌دهد که میزان انرژی مصرفی سیستم‌های گرمایش از کف حداقل 25 درصد از سیستم‌های گرمایشی دیگر مانند رادیاتورها کمتر است.

البته هزینه‌های انرژی به نوع سیستم گرمایش از کفی که نصب می‌کنید نیز بستگی دارد. درحالی‌که سیستم‌های مبتنی بر آب برای نصب اولیه هزینه بیشتری نسبت به گرمایش از کف برقی دارند، اما هزینه برق مصرفی و انرژی مورد نیاز برای سیستم‌های الکتریکی به مراتب بیشتر است. همین امر در مورد رادیاتورهای برقی در مقایسه با رادیاتورهایی که با سوخت گاز کار می‌کنند، نیز صدق می‌کند. این صرفاً به این دلیل است که هزینه برق در هر واحد بیشتر از هزینه گاز است.

مقایسه از نظر عمر مفید

عمر مفید سیستم های گرمایش از کف 5 برابر رادیاتور است.

یک رادیاتور سالم با کیفیت مناسب باید حداقل 8 تا 10 سال عمر مفید داشته باشد. رادیاتورهای با کیفیت در صورتی که به خوبی نگهداری شوند ممکن است حتی تا 15 سال به بالا نیازی به تعویض نداشته باشند. با این حال، استفاده مکرر منجر به خوردگی مخزن و سوراخ شدن آن می‌شود و به مرور زمان ممکن است رادیاتور شما کارایی خود را از دست بدهد. شستشوی منظم سیستم می‌تواند به جلوگیری از تجمع موادی مانند زنگ زدگی و رسوب کمک کند.

عمر لوله‌کشی برای سیستم گرمایش از کف مبتنی بر آب، حداقل 50 سال است. این یعنی هرچند هزینه نصب اولیه برای سیستم‌های گرمایش از کف بالاتر است، اما تا سالیان سال این سیستم‌ها نیازی به تعویض و نوسازی ندارند. با سرویس‌های منظم و دوره‌ای یک سیستم گرمایش از کف تقریباً تا پایان عمر مفید ساختمان دوام می‌آورد.

اگر صاحب خانه‌ای مدرن و با عایق بندی خوب هستید، به صورت کلی سیستم گرمایش از کف ممکن است از نظر کارایی برتری داشته باشد. با این حال، اگر در خانه‌ای قدیمی‌تر زندگی می‌کنید، دمای خروجی بالاتر سیستم رادیاتور ممکن است بهترین گزینه باشد.

 

5/5 - (1 امتیاز)
کارشناس بهین فلکس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *