مقایسه‌ لوله سبز و سفید؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

مقایسه لوله های سبز و سفید

آیا این پرسش برای شما هم پیش آمده که لوله‌های ساختمانی سبز با لوله‌های سفید چه تفاوتی دارند؟ این سوالی است که ممکن است برای افراد تازه‌کار در صنعت یا بسیاری از صاحبان املاک پیش بیاید. به همین منظور در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم به تفاوت‌های میان لوله‌های سبز و سفید تا افراد بتوانند لوله‌ی مورد نظر خود را با آگاهی بیشتر و متناسب با نیازهایشان انتخاب نمایند.

علاوه بر آن ضمن بررسی تفاوت‌ها، به شباهت‌های این دو نوع لوله نیز خواهیم پرداخت و ماده‌ای که لوله‌های سبز و سفید از آن ساخته می‌شوند را به اتفاق بررسی خواهیم کرد.

لوله‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی از چه ماده‌ای ساخته می‌شوند؟

زمانی که بحث مواد به کار رفته در ساخت لوله‌های ساختمانی مانند لوله‌های سبز و سفید پیش می‌آید، شما در انتخاب خود باید به مواردی همچون هزینه، طول عمر مفید و سختی نصب هر یک از لوله‌ها دقت نمایید. هر دو نوعِ لوله‌های سبز و سفید از موادی به نام پی‌وی‌سی (PVC) و ای‌بی‌اس (ABS) ساخته می‌شوند. در واقع هم لوله‌های سفید و هم لوله‌های سبز معمولاً انتخاب اول سازندگان برای استفاده در ساختمان و منازل مسکونی و تجاری هستند.

لوله‌های سبز و سفید معمولاً تفاوتی با یکدیگر ندارند، البته به شرطی که هر دویِ آنها توسط یک تولیدکننده ساخته شده باشند؛ در غیر این صورت ممکن است بسته به این که کدام کارخانه یا تولیدی آنها را تولید کرده، به لحاظ کیفیت جنس، ابعاد، طول عمر، قیمت و… با لوله‌های تولید شده توسط کارخانه‌ای دیگر، تفاوت‌هایی داشته باشند. به این ترتیب شما باید انتخاب لوله را متناسب با نیازهای خاص خود انجام دهید.

لوله سبز

معرفی لوله سبز

لوله‌های سبز از ماده‌ای به نام PVC (پلی‌وینل کلراید) ساخته می‌شوند. به کارگیری این ماده در ساخت لوله‌های سبز آنها را به یکی از گزینه‌های مناسب برای به کارگیری در سیستم‌های فاضلاب تبدیل می‌کند که تحمل دمای تا بیش از 60 درجه‌ی سانتی‌گراد (140 درجه فارنهایت) را دارند. این نوع لوله معمولاً به طول 3 تا 6 متر ساخته می‌شوند.

قطر این نوع لوله نیز از نیم اینچ (1.27 سانتی‌متر) تا 10 اینچ (25.4 سانتی‌متر) متغیر است. چنین ویژگی‌هایی است که لوله‌های سبز را به یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای ساختمان‌سازی تبدیل کرده است. ویژگی‌های دیگری که موجب محبوبیت لوله‌های سبز شده، طول عمر بالا، مقاومت چشمگیر در برابر مواد شیمیایی، شرایط آب و هوایی فرساینده و همچنین فرسایش ناشی از استفاده‌ی روزانه می‌باشند.

علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده، قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ی لوله‌های سبز نیز آنها را به یکی از لوله‌های پرطرفدار در بازار امروز تبدیل کرده است. از دیگر دلایل محبوبیت لوله‌های سبز و متعاقباً لوله‌های سفید که در بخش بعد به بررسی آن خواهیم پرداخت، عدم نشتی این نوع لوله در مقایسه با لوله‌های فلزی است؛ چرا که لوله‌های سبز و سفید تاب‌آوری بالایی در برابر رطوبت و عناصر اسیدیِ موجود در فاضلاب دارند.

لوله سفید

لوله‌های سفید را از جنس ABS (اکریلونیتریل بوتادین استایرن) یا مانند لوله‌های سبز از پی‌وی‌سی و مواد اولیه پلی پروپیلن می‌سازند. هر دویِ این مواد جزو پلاستیک‌های سفت و سخت و در عین حال سبک هستند که می‌توانند به منظور انتقال فاضلاب‌های خانگی در دمای 60 درجه سانتی‌گراد (140 درجه فارنهایت) مورد استفاده قرار گیرند. در واقع لوله‌های سفید نسل بعدی لوله‌های سبز رنگ هستند و تفاوت اصلی آنها با لوله‌های سبز، حفظ رنگدانه‌های سبزرنگ بوده است.

البته هم لوله‌های سبز و هم لوله‌های سفید در طول زمان ممکن است به دلیل قرارگیری در معرض موادی همچون کلر یا سایر مواد شیمیایی موجود در فاضلاب پس از مدتی تغییر رنگ بدهند و به همین دلیل است که بسته به محیطی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است هر از گاهی نیاز به تمیزکاری داشته باشند. لوله‌های سفید از نظر قیمت نیز معمولاً قیمتی مشابه با لوله‌های سبز دارند گرچه ممکن است در برخی مناطق تفاوت قیمت آنها با لوله‌های سبز اندکی بیشتر باشد.

به طور کلی لوله‌های ساخته شده از مواد پلی پروپیلن مانند لوله‌های سفید و لوله‌های سبز، نسبت به نسل قدیم لوله‌ها مانند لوله‌های چدنی یا فلزی، استحکام و طول عمر بیشتری دارند و به این ترتیب هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها نیز نسبت به لوله‌های فلزی به مراتب پایین‌تر است. علاوه بر آن، به دلیل وزن پایین، جابه‌جایی و نصب آنها نیز راحت‌تر صورت می‌گیرد.

این لوله ها از نظر تعداد لایه به دسته های زیر تقسیم بندی می‌شوند:

تفاوت لوله سبز و سفید

تفاوت لوله سبز و سفید

لوله‌های پی‌وی‌سی (PVC) که با نام لوله‌های پلی‌وینل کلراید نیز شناخته می‌شوند، کارکردهای مختلفی دارند. لوله‌های پی‌وی‌سی اغلب در سیستم لوله‌کشی آب شرب منازل و لوله‌کشی سیستم‌های فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله‌های پی‌وی‌سی در رنگ‌ها و ابعاد نسبتاً متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند. اگرچه تمامی آنها شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند اما گاهی پیش می‌آید که برخی افراد استفاده از رنگ خاصی از لوله را ترجیح دهند. این نوع لوله معمولاً در رنگ‌های سفید، سبز، زرد، آبی و خاکستری، با اضافه کردن رنگدانه تولید می‌شوند.

لوله‌های سفید رنگ به طور معمول بیشترین کارکرد را در ایجاد سیستم لوله‌کشی آب شرب و سیستم‌های آبیاری دارند. اگر لوله‌های پی‌وی‌سی سفید رایج‌ترین نوع لوله به منظور ایجاد سیستم‌های لوله‌کشی شهری هستند، اما استفاده از این رنگ الزامی ندارد.

از سوی دیگر، لوله‌های سبز رنگ معمولاً کمترین استفاده را در سیستم‌های لوله‌کشی دارند و تولید آنها چند سالی است که به شدت کاهش یافته است. نکته‌ی جالب توجه این است که رنگ لوله‌های پی‌وی‌سی ارتباطی با مورد مصرف و کارکرد آنها ندارد؛ مثلاً نمی‌توان مواردی را یافت که نشان‌دهنده‌ی تفاوت لوله سبز و سفید باشد، اما آن گونه که بین سازندگان مجتمع‌های مسکونی و لوله‌کش‌ها مرسوم شده، از لوله‌های پی‌وی‌سی سبز رنگ معمولاً به منظور ایجاد سیستم لوله‌کشی فاضلاب شهری استفاده می‌شود.

شباهت لوله سبز و سفید

شباهت لوله سبز و سفید

لوله‌های سبز و سفید هر دو از جنس پلاستیک فشرده هستند اگرچه مقاومت و طول عمر لوله سفید به نسبت بیشتر است. همچنین هر دوی این لوله‌ها در ابعاد و به منظور کارکردهای مشخصی، از جمله سیستم آب و فاضلاب در مناطق مسکونی، ساختمان‌های تجاری و حتی پارکینگ‌ها و انبارها، طراحی و تولید می‌شوند، اما نکته‌ی قابل توجه ضخیم‌تر بودن لوله‌های فاضلاب سفید است. لوله‌های سبز و سفید از نظر قیمت نیز کم و بیش در یک محدوده قرار دارند اما معمولاً لوله‌های سفید به دلیل ضخیم‌تر بودن، کمی قیمت بیشتری دارند.

لوله‌ سبز با نوشته‌ی سفید بر روی آن نشان دهنده‌ی چیست؟

گاهی اوقات ممکن است با لوله‌های سبزی مواجه شوید که اگرچه به رنگ سبز هستند، اما از نظر ظاهری کمی با لوله‌های سبز متداول تفاوت دارند. معمولاً بر روی این لوله‌ها حروف و علامت به رنگ سفید نوشته شده است. معمولاً از چنین لوله‌هایی به منظور لوله‌کشی آب شرب استفاده می‌شود. آبی که در داخل این نوع از لوله‌های سبز جریان پیدا می‌کند، معمولاً آب مورد نیاز سیستم‌های آب سردکن، آب گرم حمام و آب آشپزخانه را تامین می‌نماید.

جمع‌بندی

معمولاً به منظور ایجاد سیستم لوله‌کشی در ساختمان‌های مختلف، به خصوص منازل مسکونی یا واحدهای تجاری، از دو نوع لوله‌ی سبز و سفید استفاده می‌شود. هر دویِ این لوله‌ها به طور معمول از جنس PVC یا ABS ساخته می‌شوند؛ البته کیفیت مواد به کار رفته در ساخت آنها نیز ممکن است برای محصولات کارخانه‌های مختلف، متفاوت باشد.

به این مقاله امتیاز بدهید
کارشناس بهین فلکس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *