بهترین لوله گرمایش از کف را انتخاب کنید

لوله گرمایش از کف

از اولین باری که سوئدی‌ها برای گرمایش از کف از ذغال استفاده کردند تا کنون، سیستم گرمایش از کف تغییرات بسیار زیادی داشته است. در حال حاضر استفاده از لوله‌های گرمایش از کف به یکی از راه‌های متداول و پرکاربرد در ساختمان‌ها برای جلوگیری از هدر رفت انرژی تبدیل شده است.

با کمک سیستم گرمایش از کف، گرما به طور یکنواخت و یکسان به کل اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف منزل منتقل شده و خانه از لحاظ گرمایش در شرایط مناسبی خواهد بود. یکی از مزایای عالی استفاده از لوله‌های گرمایش از کف، اشغال نکردن فضای خانه و یا محیط کار است.

در کشور ما از لوله‌های تک لایه و 5 لایه برای گرمایش استفاده شده و گرمایش از طریق کف ساختمان به کل ساختمان از طریق لوله‌ها منتقل می‌شود. غیر از این روش، از سیستم‌های برقی نیز در جهان استفاده می‌شود، اما از لحاظ اقتصادی در کشور ما چندان صرفه اقتصادی ندارد.

ویژگی‌های لوله‌ها در سیستم گرمایش از کف

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم گرمایش از کف، لوله‌های آن است که اگر ویژگی و کیفیت مناسبی داشته باشد، تا حدود زیادی از هدر رفت انرژی و گرما جلوگیری خواهد شد. علاوه بر جنس، تک لایه یا 5 لایه بودن و نحوه چیدمان لوله‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

لوله گرمایش از کف مرغوب باید باید از لحاظ طولی و عرضی مقاومت زیادی در برابر گرما داشته باشد. همچنین باید مقاومت بالایی در برابر خم‌شدگی داشته باشد و انعطاف‌پذیر باشد تا بتوان آن را در کف ساختمان برای انتقال متناسب و یکنواخت گرما به شیوه دلخواه چیدمان کرد. لوله‌های استفاده شده به دلیل وجود آب در داخل آنها، باید در برابر رسوب گذاری آب مقاوم باشند و نباید بعد از مدتی دچار گرفتگی شوند.

همچنین نباید امکان نفوذ اکسیژن در آنها وجود داشته باشد. با وجود اینکه لوله گرمایش از کف باید از لحاظ انعطاف‌پذیری، مقاومت بالایی داشته باشد از لحاظ استحکام نیز باید مقاومت بالایی داشته باشد و نباید امکان ترکیدگی یا شکستگی لوله‌ها به دلیل ایجاد فشار روی آنها وجود داشته باشد. اگر لوله‌ها وزن سبکی داشته باشند، برای نصاب نصب راحت‌تر بوده و شرایط انتقال آنها نیز راحت‌تر خواهد بود.

لوله گرمایش از کف تک لایه

لوله گرمایش از کف تک لایه

یکی از انواع متداول برای لوله‌های گرمایشی، لوله‌های تک لایه هستند. این لوله‌ها معمولاً از جنس پلیمر هستند. لوله‌های تک لایه جایگزین لوله‌های فلزی شدند که بعد از مدتی دچار رسوب‌گرفتگی، زنگ‌زدگی و یا خوردگی می‌شدند. نحوه اجرای این لوله‌ها آسان است و وزن آنها نیز سبک است. این لوله‌ها در برابر رسوب گذاری مقاوم هستند و در برابر گرما نیز مقاومت نسبتاً خوبی دارند. این لوله‌ها در برابر یخ‌زدگی نیز بسیار مناسب هستند.

لوله گرمایش از کف 5 لایه

لوله گرمایش از کف 5 لایه

لوله‌های گرمایش از کف 5 لایه که شاید بتوان گفت بهترین لوله برای گرمایش از کف هستند، از جنس pex هستند. لوله‌های pex برای استفاده در سیستم‌های گرمایشی دارای پکیج و شوفاژ مناسب هستند. این نوع لوله‌ها توسط محققین آلمانی کشف و روانه بازار شدند. در مدت کوتاهی، این لوله‌ها جای لوله‌های پلاستیکی و فلزی را گرفتند و به بهترین گزینه برای استفاده در گرمایش از کف تبدیل شدند.

همان طور که از نام این لوله‌ها پیداست، این لوله‌ها از 5 لایه مختلف، شامل یک لایه آلومینیوم، دو لایه پلیمر، دو لایه چسب قوی تشکیل شده‌اند. وجود لایه آلومینیومی به این لوله‌ها خواص بسیار خوبی بخشیده است که هم ویژگی‌های مثبت لوله‌های فلزی را داشته باشند و هم ویژگی‌های مثبت لوله‌های پلاستیکی و یا تک لایه را.

ویژگی‌های خاص لوله گرمایش از کف 5 لایه

ویژگی های لوله ها در سیستم گرمایش از کف

لوله‌های 5 لایه قادرند تا دمای 95 درجه سانتی گراد همراه با فشار 10 بار را به راحتی تحمل کنند. در ساختمان‌هایی که فشار وارده به لوله‌ها زیاد است و یا نیاز به دمای بالای آب موجود در لوله‌هاست، توصیه می‌شود از لوله‌های 5 لایه استفاده شود تا طول عمر سیستم و بازده آن بیشتر شود.

این لوله‌ها نصب بسیار ساده‌ای دارند و برای نصب آنها نیاز به جوشکاری نیست. ضریب انبساط طولی آنها کم است. لوله‌های 5 لایه در برابر یخ‌زدگی، پوسیدگی، فوران آب، خوردگی و… مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. همچنین استحکام بالایی دارند و به راحتی دچار آسیب‌دیدگی نمی‌شوند. وزن بسیار سبک در کنار تحمل فشار بالا و مقاوم در برابر آتش‌گرفتگی از دیگر ویژگی‌های مثبت لوله‌های 5 لایه هستند.

مقایسه لوله‌های 5 لایه و تک لایه

مقایسه لوله های 5 لایه و تک لایه

لوله‌های تک لایه مقاومت کمی در برابر آتش‌گرفتگی دارند و در صورت بروز آتش‌گرفتگی، مقاومتی از خود نشان نمی‌دهند و اصطلاحاً خود سوز هستند. در مقابل لوله‌های 5 لایه در برابر آتش مقاومت بیشتری دارند. لوله‌های تک لایه، دارای ضایعات بیشتری در زمان نصب هستند. همچنین این لوله‌ها فشار و دمای کمتری را تحمل می‌کنند و اگر فشار وارد شده به آنها از حدی بیشتر باشد، امکان ترک یا شکستگی لوله‌ها وجود دارد.

خرید بهترین لوله گرمایش از کف

در زمان خرید لوله گرمایش از کف به میزان انعطاف‌پذیری، راندمان هدایت گرما، پایداری، طول عمر، شرایط نصب، سازگاری با محیط، جنس و کیفیت موادی که لوله از آن ساخته شده و… دقت کنید. قیمت لوله گرمایش از کف، با توجه به نوع، کیفیت و جنس به کاررفته در آن متفاوت است.

معمولا لوله‌های پلاستیکی معمولی و یا لوله‌های تک لایه، قیمت کمتری نسبت به نوع 5 لایه دارند. اما کیفیت لوله‌های 5 لایه و کارایی آنها بیشتر است. پس به این موارد در هنگام خرید لوله گرمایش از کف دقت کنید تا انتخاب صحیحی را داشته باشید.

جهت خرید لوله های گرمایش از کف میتوانید با کارشناسان بهین فلکس تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. کارشناسان ما پس از بررسی نوع و شرایط پروژه شما بهترین لوله گرمایش از کف را به شما معرفی می‌کنند.

سخن آخر

لوله‌های استفاده شده در سیستم گرمایش از کف در کشور ما دارای سایز 16 هستند. می‌توان گفت بهترین لوله گرمایش از کف، نوع 5 لایه است که با استانداردها نیز مطابقت دارد. لوله‌های 5 لایه غیر از pex، از جنس PERT،PE نیز وجود دارند.

اما این لوله‌ها چندان برای استفاده در گرمایش از کف مناسب نیستند و بهتر است از لوله‌های 5 لایه pex برای این کار استفاده شود. از لوله 5 لایه PE معمولا برای لوله کشی آب و از PERT برای لوله کشی آب گرم استفاده می‌شود و تا 75 درجه سانتی گراد تحمل گرما را دارد.

به این مقاله امتیاز بدهید
کارشناس بهین فلکس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *