نحوه هواگیری سیستم گرمایش از کف

نحوه هواگیری گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف به راحتی خانه شما را گرم می‌کند و نیاز به مراقبت و نگهداری کمی‌دارد. با این حال، تخلیه هوای سیستم برای بهبود عملکرد رادیاتور ضروری است. همچنین به جلوگیری از اکسید شدن مجاری کمک می‌کند. رسیدگی به مشکلات هواگیری کار پیچیده ای نیست، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید از راهنمای مناسب پیروی کنید. این بخش راهنمای سریعی را در مورد اینکه چگونه می‌توانید سیستم خود را به طور موثر هواگیری از کف کنید ارائه می‌دهد.

آب سیستم همیشه حاوی هوا خواهد بود که می تواند به 3 شکل مختلف وجود داشته باشد.

  1. هوای آزاد: این همان هوایی است که در سیستم جمع شده است و حجم زیاد آن از انتقال موثر گرما یا سرما در سیستم شما جلوگیری می‌کند.
  2. میکرو حباب‌ها (حباب‌های بسیار ریز): این حباب‌های کوچک پر از هوا هستند که به سختی در آب قابل مشاهده هستند.
  3. گازهای محلول: آب همیشه حاوی گازهای محلول مانند نیتروژن، اکسیژن و دی اکسید کربن است.

چه زمانی سیستم شما نیاز به هواگیری دارد؟

چگونه گرمایش از کف را هواگیری کنیم؟

هنگامی‌که یک سیستم گرمایشی دارای هوا باشد، گرمایش به صورت مطلوب انجام نمی‌شود. هوا باعث ایجاد صداهای بلند در رادیاتورها، مبدل‌های حرارتی، لوله‌ها و پمپ‌ها می‌شود. تنظیم سیستم‌ها را بسیار دشوار می‌کند و باعث خوردگی می‌شود. هوای موجود در سیستم منجر به کاهش قابل توجه عملکرد گرمایش و سرمایش و سایش و پارگی زودرس اجزای اصلی سیستم، یا بدتر از آن، انسداد می‌شود. در این موارد، هواگیری به خلاص شدن از هوا کمک می‌کند، تولید گرما را افزایش می‌دهد و خانه شما را گرم نگه می‌دارد.

اقدامات قبل از هواگیری

قبل از هواگیری سیستم، ضروری است که اجزای حیاتی آن را بررسی کنید. این شامل موارد ذیل است:

  • دیگ بخار
  • پمپ‌های گردشی
  • تمام شیرهای موتوری

همچنین باید به طور منظم موارد زیر را بررسی کنید:

منیفولدهای گرمایش از کف

منیفولدهای گرمایشی را به طور منظم برای بررسی هرگونه نشتی ارزیابی کنید. هنگامی‌که نشتی را تشخیص دادید، اتصالات را سفت کنید و شیر شکسته شده را تعویض کنید.

لوله‌های گرمایش از کف

در بیشتر موارد، لوله‌های گرمایش از کف نیاز به تعمیر و نگهداری کمی‌دارند. بازدارنده‌های سیستم برای جلوگیری از تجمع رسوب طراحی شده‌اند.

راهنمای هواگیری سیستم گرمایش از کف

نکاتی که باید قبل از هواگیری گرمایش از کف بدانید

هواگیری سیستم گرمایش از کف نباید بی دلیل انجام شود. همان طور که قبلاً ذکر شد فقط باید به علائمی ‌مبنی بر وجود مشکل در سیستم توجه کنید. در صورت نیاز به هواگیری، می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید یا از یک متخصص کمک بگیرید.

فشار در سیستم را بررسی کنید

فشاری که بالا و پایین می‌رود به این معنی است که سیستم شما سالم است. با این حال، اگر فشار کم باشد، می‌تواند به این معنی باشد که سیستم گرمایش شما مشکلات اساسی دارد. آب را به سیستم اضافه کنید و مراقب هرگونه تغییر باشید. مراقب هر گونه نشتی باشید. در صورت وجود نشتی از تعمیر سیستم خودداری کنید.

اگر فشار همچنان پایین می‌آید، از متخصصان معتبر کمک بگیرید.

دریچه‌های خروج هوا را چک کنید

ضروری است که دریچه‌های هواگیری سیستم را بررسی کنید. این به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که آیا هوا در داخل محبوس شده است یا خیر. اگر هوا در آن محبوس شود، جریان گرما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. این باعث کاهش بیشتر دمای آب می‌شود. بنابراین، دریچه‌های هوا را به دقت تنظیم کنید.

کارهایی که می‌توانید برای تخلیه هوای گرمایش از کف انجام دهید

هنگامی‌که گرمایش از کف با آب پر شد، زمان آن فرا رسیده است که هر پورت را تخلیه کنید. ده دقیقه بعد از پر شدن سیستم صبر کنید تا درگاه‌ها را تخلیه شوند. این به جلوگیری از برگشت هوا به سیستم کمک می‌کند.

تمام لوله‌های کف را با آب پر کنید

شروع به تهویه گرمایش از کف خود کنید. از قسمت دور از سیستم مرکزی خود شروع کنید و سپس به سمت سیستم مرکزی هواگیری کنید. این بدان معنی است که وقتی هواگیری سیستم خود را تمام کردید، از شر آب قسمت اصلی نیز خلاص خواهید شد.

  • هر شیر باید به صورت جداگانه تخلیه شود.
  • دریچه‌ها را یکی پس از دیگری تخلیه کنید.
  • در هنگام هواگیری، آب می‌تواند از دریچه‌های سیستم خارج شود. یک پارچه یا حوله در کنار خود داشته باشید.
  • هر گونه جرم احتمالی را تخلیه کنید.
  • هر دریچه سیستم را پس از تخلیه کامل آن ببندید.
  • لوله‌ها را بشویید و سیستم را دوباره پر کنید.
  • این فرآیند را تکرار کنید تا دریچه‌ها کاملاً تخلیه شوند.
  • فشار را بعد از هواگیری بررسی کنید.

پس از اتمام هواگیری، باید فشار آب در سیستم را بررسی کنید. اگر درست باشد، فشار بین 1.5 تا 2 بار در ناحیه سبز علامت گذاری شده نشان داده می‌شود. اگر سوپاپ شما در قسمت قرمز مشخص شده است، باید سیستم را دوباره پر کنید تا به سطح فشار مناسب برسید.

بعد از هواگیری

مواردی که باید بعد از هواگیری چک کنید

دوباره سطح فشار را بررسی کنید. اغلب، فشار ممکن است پس از تخلیه افزایش یابد. اگر فشار بیش از حد بالا یا خیلی کم است، به یک متخصص مراجعه کنید.

تست کنید تا مطمئن شوید که گرمایش از کف شما به طور موثر و کارآمد مطابق دلخواه کار می‌کند.

اگر پس از تهویه هوا و پس از پر کردن سیستم فشار کم باقی ماند، ضروری است که از متخصص کمک بگیرید. این نشانگر یک موضوع پیچیده است که نیاز به رسیدگی فوری دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
کارشناس بهین فلکس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *